سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علت روشن نشدن یخچال | بهترین روش های رفع دلایل روشن نشدن یخچال

 

یخچال یکی از وسایل برقی است که در خانه استفاده می شود و یکی از آزاردهنده ترین مشکلاتی که ممکن است در استفاده از این دستگاه با آن مواجه شوید روشن نشدن یخچال است. بنابراین در این مقاله در مورد دلایل روشن نشدن یخچال صحبت خواهیم کرد.

     در این مقاله به آموزش کاملی درباره علت روشن نشدن یخچال می پردازیم تا اگر با مشکل روشن نشدن یخچال مواجه شدید، بتوانید تا حد امکان بدون نیاز به تکنسین یخچال منزل خود را تعمیر کنید.

در اکثر موارد دلایل ساده ای برای روشن نشدن یخچال وجود دارد که شما می توانید در اسرع وقت بدون نیاز به متخصص تعمیر یخچال مشهد، دستگاه را تعمیر کنید اما گاهی دلیل روشن نشدن یخچال مشکلات جدی است و در نتیجه قطعات یخچال نیاز به تعمیر دارند که در این صورت کمک گرفتن از تکنسین تعمیر لباسشویی الزامی می باشد.

عدم روشن شدن یخچال

 

ما تمام دلایل روشن نشدن یخچال را در ادامه مورد بحث قرار داده ایم.

قطع برق یخچال

 

یکی از ساده ترین دلایل روشن نشدن یخچال، عدم ورود برق به یخچال است و این در واقع به دلیل نرسیدن برق کافی به دستگاه است.

دلایل مختلفی برای عدم تامین برق یخچال وجود دارد، مانند مشکل در کابل، برق یا کنتور. گاهی اوقات پیش می آید که سوختن فیوز مانع از رسیدن برق کافی به تجهیزات می شود.

اگر دستگاه شما روشن نمی شود اولین قدم این است که با اتصال دستگاهی مانند اتو مو به پریز برقی که سیم برق یخچال بدان متصل بوده است، جریان برق در پریز را بررسی کنید.

توجه داشته باشید که اگر دستگاهی به تست آن میپردازید روشن نشود، باید به سراغ جعبه فیوز بروید و جعبه فیوز را بررسی کنید.

خرابی رله استارت

یکی از دلایل روشن نشدن یخچال روشن نشدن موتور یا نرسیدن برق به موتور است. در این صورت باید قطعاتی مانند رله استارت و خازن کمپرسور را بررسی کنید.

لطفاً توجه داشته باشید که فشار زیاد در کمپرسور ممکن است یکی از دلایل روشن نشدن یخچال باشد.

برد الکتریکی را در صورت بروز این مشکل بایستی چک کنید و اگر صدای موتور را شنیدید اما یخچال روشن نشد، بررسی کنید که آیا موتور، رله استارت یا خازن معیوب هستند یا خیر.

اگر موتور روشن است اما کمپرسور خاموش است در واقع موتور دستگاه با مشکل مواجه شده است.

خرابی ترموستات

ترموستات در یخچال بسیار مهم است زیرا عملکردهای مهمی دارد. ترموستات در واقع دمای یخچال را کنترل می کند و در صورت نیاز دما را کم یا زیاد می کند.

یکی از دلایل روشن نشدن یخچال، ترموستات است. اگر ترموستات در تنظیم دما مشکل داشته باشد و دمای یخچال بالاتر یا کمتر از دمای مورد نیاز باشد، ترموستات به کمپرسور دستور روشن شدن می دهد.

اگر بعد از مدتی برق منزل شما قطع و وصل شد اما یخچال روشن نشد باید طبق روشی که در ادامه توضیح خواهیم داد عمل کنید.

ابتدا سیم برق یخچال را از برق بکشید و بعد از 5 دقیقه دوباره وصل کنید. لطفاً توجه داشته باشید که اگر این آزمایش را انجام داده اید اما موتور دستگاه روشن نمی شود، باید بررسی کنید که آیا قدرت کافی برای موتور وجود دارد یا خیر.

اگر برق یخچال خوب باشد ممکن است مشکل از سوختن ترموستات باشد. در صورت بروز این مشکل، ترموستات قابل تعمیر نخواهد بود و باید این قطعه را تعویض کنید.

به یاد داشته باشید که ترموستات یکی از حساس ترین قسمت های یخچال است و در صورتی که با مشکل روشن نشدن یخچال به دلیل خرابی ترموستات مواجه شده اید باید از تکنسین های تعمیر یخچال در مشهد کمک بگیرید.

یکی از قطعاتی که ممکن است باعث کمبود برق دستگاه شود، برد الکتریکی است و همانطور که می دانید این قطعه بسیار پیچیده است و بدین دلیل امکان تعمیر آن توسط اشخاصی که از دانش تخصصی در زمینه تعمیر یخچال برخوردار نیستند، امکان پذیر نمی باشد.

خرابی موتور

 

موتور نیز یکی از مهم ترین قطعات یخچال است،  بروز مشکل در این قسمت ممکن است یکی از دلایل خرابی یخچال باشد.

کمپرسور یکی از قطعاتی است که ممکن است به روشن نشدن یخچال کمک کند. در این رابطه کمپرسور را بررسی کنید تا عملکرد این قطعه بررسی شود.

عدم سیم کشی به طور صحیح

برق سیستم داخلی یخچال یکی از قسمت های حساس است و اگر سیم کشی سیستم داخلی به درستی انجام نشود یا در اتصال این قطعه مشکلی وجود داشته باشد یخچال روشن نمی شود و ممکن است سیم کشی نیاز به  تغییر داشته باشد.

لازم به ذکر است که تعمیرات کابل هایی مانند برد الکتریکی و موتور دستگاه باید توسط تکنسین تعمیر یخچال انجام شود.

مطالعه بیشتر : بهترین مارک موتور یخچال

خرابی تایمر دیفراست

یکی دیگر از دلایل روشن نشدن یخچال، بروز مشکل در تایمر دیفراست است. در برخی موارد، ممکن است به نظر برسد که یخچال مدت کوتاهی پس از خاموش شدن کویل خاموش می شود. اگر با این مشکل مواجه شدید یعنی تایمر دیفراست یخچال 100% مشکل دارد و باید این قسمت را بررسی کنید.

در واقع، عملکرد تایمر دیفراست در یک سیستم یخچال این است که بداند چه زمانی موتور را خاموش کند و چه زمانی هیتر روشن شود. هنگامی که این مشکل رخ می دهد، بخاری خاموش نمی شود و یخچال فرآیند یخ زدایی را کامل نمی کند.

در صورت بروز این مشکل، تعمیر تایمر دیفراست امکان پذیر نیست و باید آن را تعویض کنید.