سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عیب یابی یخچال با استفاده از روش های آسان در منزل

 

یخچال یکی از انواع دستگاه های برقی است که مردم به صورت 24 ساعته از آن استفاده می کنند و هر روز مدل های مختلفی از آن تولید و به بازار عرضه می شود. این دستگاه ها دوام و عملکرد فوق العاده ای دارند اما مانند سایر دستگاه ها، یخچال ها نیز ممکن است با مشکلاتی در عملکرد خود مواجه شوند.

در این مقاله بهترین راه های رفع ایرادات یخچال و رفع هر مشکل را به شما نشان می دهیم، اما به یاد داشته باشید که تمامی مشکلات یخچال به صورت خانگی رفع نمی شوند و بایستی برای تعمیر برخی از مشکلات یخچال از تکنسین تعمیر یخچال مشهد کمک بگیرید.

بهترین روش عیب یابی یخچال

 

در زیر تمام مشکلاتی که ممکن است در هنگام استفاده از یخچال با آن مواجه شوید و نحوه عیب یابی و رفع مشکلات یخچال آورده شده است. لطفاً توجه داشته باشید که خواندن این موارد ممکن است به طور قابل توجهی در استفاده از یخچال شما تأثیر بگذارد و همچنین منجر به افزایش آگاهی شما در پیشگیری از بروز بسیاری از مشکلات یخچال شود.

سر و صدای بیش از اندازه یخچال

سر و صدای یخچال می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برای حل این مشکل یخچال، ابتدا باید منبع صدا را پیدا کنید.

اگر صدا را از پایین ترین بخش دستگاه می شنوید بایستی به بررسی ظرف تخلیه بپردازید و در صورتی که صدا را از پشت دستگاه می شنوید بایستی نسبت به بررسی فن کندانسور اقدام کنید.

شل بودن سینی تخلیه یخچال

پس از بررسی و یافتن منبع صدا، اگر صدای دستگاه ناشی شل بودن سینی باشد، باید محل تخلیه را کاملا محکم کنید تا صدای ایجاد شده حذف شود.

تایمر دیفراست

در صورت ایجاد صدا در لحظه متوقف شدن یخچال، باید داخل یخچال را بررسی کرده و در صورت مشاهده برفک، با خاموش کردن چند ساعت یخچال، آن را از بین ببرید. اگر صدایی که دستگاه شما تولید می کند ناشی از مشکل در تایمر یخ زدایی است، بهتر است از تکنسین تعمیر یخچالمشهد کمک بگیرید و بدون داشتن دانش و مهارت لازم، این دستگاه را تعمیر نکنید.

فن کندانسور

فن شکسته یا کثیف ممکن است باعث شود یخچال با صدا کار کند. برای بررسی این بخش باید با استفاده از مراحل زیر عیب یابی یخچال را انجام دهید.

1.    سیم برق یخچال را جدا کنید.

2.    ناحیه فن کندانسور را در پشت یخچال پیدا کنید.

3.    اگر فن کندانسور کثیف است، آن را با یک برس نرم یا ماده تمیز کننده تمیز کنید.

4.   اگر بعد از تمیز کردن صدا ادامه پیدا کرد، از یک تکنسین بخواهید یخچال را تعمیر کند.

فن اپراتور

برای بررسی و اطمینان از عدم وجود مشکل فن اپراتور باید درب دستگاه را باز کرده و میکروسوئیچ درب را فشار دهید. در صورتی که فن دستگاه شما با مشکل مواجه شده باشد صدای دستگاه شما افزایش پیدا می کند.

برای عیب یابی و رفع مشکلات یخچال، ابتدا سیم برق دستگاه را از برق بکشید و پنل پشتی یخچال را باز کنید. پره های فن را با دست بچرخانید تا مطمئن شوید تمامی پره ها سالم می باشند. سیم ها و سایر قسمت های این قطعه را به دقت بررسی کنید تا از سالم بودن آن ها مطمئن شوید. اگر پره ها به درستی نمی چرخند یا آسیب دیده اند، بایستی فن یا قطعات داخلی آن را تعویض کنید.

کمپرسور

مشکل در کمپرسور می تواند یکی از شایع ترین دلایل صدای یخچال باشد. برای بررسی این موضوع، یخچال را از برق بکشید، سپس کمپرسور دستگاه را خاموش کرده و برق را به دستگاه وصل کنید.

اگر پس از جدا کردن موتور، صدا ادامه پیدا کرد کمپرسور را توسط تکنسین تعمیر یا تعویض کنید.

کارکرد مداوم یخچال

 

کارکرد مداوم موتور یخچال یا همان موتور خنک کننده یکی از مشکلاتی است که در هنگام مواجهه باید آن را حل کنید. برای درک بهتر این مشکل و نحوه رفع آن در ادامه با ما همراه باشید.

موتورباید در هر 1 ساعت 45 دقیقه کار کند، سپس 15 دقیقه خاموش شود و بعد از 15 دقیقه دوباره روشن شود.

دلایل زیادی برای از کار افتادن موتور یخچال وجود دارد که در زیر به شما اطلاع می دهیم.

·      دمای بالای محیط اطراف یخچال

·      قرار گرفتن در معرض نور خورشید

·      باز و بسته شدن درب یخچال به صورت مداوم

·      نشت گاز مبرد

·      خرابی ترموستات

·      عدم عملکرد صحیح کمپرسور

·      قرار دادن غذاهای داغ در فضای داخلی یخچال

·      و . . .

به یاد داشته باشید که اگر موتور یخچال شما یکسره شده است، باید با تعمیرکار یخچال تماس بگیرید و در اسرع وقت مشکل یخچال خود را برطرف کنید.

افزایش دما در بدنه یخچال

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است هنگام استفاده از یخچال با آن مواجه شوید گرم شدن بیش از حد بدنه یخچال است. در زیر 3 دلیل رایج برای افزایش دمای بدنه یخچال را با شما در میان می گذاریم.

  •      هیتر

در طراحی یخچال های قدیمی، هیتر اغلب در فاصله کمی از یخچال قرار می گرفت، بنابراین در یخچال های قدیمی اغلب درب آن بسیار گرم بود. امروزه در ساخت یخچال های جدید علاوه بر فاصله زیاد هیتر تا درب یخچال، امکان خاموش شدن هیترنیز وجود دارد.

  •    آلودگی لوله های کندانسور

یکی از دلایل افزایش دمای بدنه یخچال تمیز نشدن لوله های کندانسور است. زیرا وظیفه این قطعه محافظت از دستگاه در برابر رطوبت می باشد.

  •  اختلال سیم پیچ های کندانسور

اگر کویل کندانسور کثیف باشد گرما ایجاد می شود و دمای درب و بدنه یخچال بالا می رود. برای حل این مشکل باید سیم برق یخچال را از برق بکشید و سیم پیچ کندانسور را تمیز کنید.

انجماد مواد غذایی در یخچال

 

یخ زدن مواد غذایی در یخچال یکی از آزاردهنده ترین مشکلات در استفاده از یخچال است و اگر با این مشکل مواجه هستید باید مشکل یخچال را حل کنید.

در زیر دلایل یخ زدن مواد غذایی در یخچال را به وضوح نشان خواهیم داد.

·      ترموستات به درستی تنظیم نشده است

·      آلودگی کویل ها

·      عایق دور درب مشکل دارد

·      خرابی دمپر هوا یخچال

·      و ...