سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عیب یابی و تعمیر برد یخچال

 

لوازم خانگی با مدرن ترین تکنولوژی ها هر روز به بازار عرضه می شود. یخچال در طول روز استفاده می شود و از قطعات پیچیده زیادی تشکیل شده است. یکی از پیچیده ترین قسمت های ساخت آن تابلو برق است.

تابلو برق نه تنها در یخچال بلکه در سایر لوازم خانگی نیز بسیار پیچیده است، بنابراین بهتر است با تکنسین های با تجربه تماس بگیرید که در کوتاه ترین زمان ممکن قطعات یخچال را تعمیر یا تعویض می کنند، اگرچه در برخی موارد می توانید تعمیر را انجام دهید.

در ادامه این مقاله با موضوعاتی مانند تعمیر برد الکتریکی یخچال، عللی که منجر به شکستن برد الکتریکی می شود، علائم خرابی برد و ... آشنا خواهید شد.

برد یخچال چیست؟

تابلو برق شباهت زیادی به مغز انسان دارد که تمامی دستورات این قسمت به قسمت های مختلف یخچال ارسال می شود.

برد الکتریکی یخچال در واقع تابلویی پلاستیکی است که بر روی آن قطعات الکتریکی مختلفی مانند خازن، مقاومت، ترموستات یخچال و ... بر اساس الگوریتمی خاص و بسیار پیچیده چیده شده است. روی برد خطوط مسی نازکی وجود دارد که در واقعاتصال بین قسمت های مختلف برد ایجاد می کند.

این قطعه نیز مانند موتور در حین کار یخچال کارکردهای زیادی را انجام می دهد و در یخچال های قدیمی نیز در وضعیت تایمر یخ زدایی قرار می گیرد که تاثیر زیادی در کاهش مصرف انرژی دارد.

تعویض یا تعمیر؟

برای تعویض یا تعمیر تابلو برق باید با متخصص تعمیر یخچال مشهد مشورت کنید و سپس تابلو برق را تعمیر یا تعویض کنید.

از نظر قیمت، کنترل پنل یکی از گران ترین قطعات یخچال است.

انواع دلایل بروز مشکل در برد الکتریکی

دلایل زیادی وجود دارد که می تواند باعث خرابی تابلو برق شود. در زیر چند نمونه را مشاهده خواهید کرد.

تماس آب با برد

بسیار حساس است و تماس آب با این قسمت ممکن است قسمتی یا تمام تابلو برق را بسوزاند.

جابجایی و ضربه به یخچال

یکی از بزرگترین لوازم خانگی در هر خانه است و معمولا یک نفر برای جابجایی آن کافی نیست. برای جابجایی این وسیله بهتر است چند نفر با هم همکاری کنند. هنگام جابجایی یخچال باید بسیار مراقب باشید زیرا آسیب یا ضربه به اجاق گاز می تواند به آن آسیب برساند و نیاز به تعمیر اجاق گاز یخچال داشته باشد.

اتصالات برد الکتریکی

همانطور که قبلا ذکر شد تابلو برق به تمام قسمت های یخچال متصل می شود و این اتصال از طریق کانکتورهایی انجام می شود که در برخی موارد منجر به آسیب دیدن تابلو برق می شود.

نوسانات برقی در یخچال را می توان به نقص در برد الکتریکی مرتبط کرد. هنگامی که از وجود عیب برد الکتریکی مطمئن شدید، باید با متخصص در زمینه تعمیر برد یخچال تماس بگیرید، زیرا این قطعه ساختار پیچیده ای دارد و بنابراین تعمیر برد یخچال نیاز به مهارت زیادی دارد.

نحوه تعمیر برد یخچال

در زیر چند راه حل برای بررسی و تعمیر برد یخچال آورده شده است. با این حال، اگر پس از دنبال کردن این راه حل ها، مشکل برد الکتریکی شما همچنان ادامه داشت، باید با یک تکنسین تعمیر تماس بگیرید. برای بررسی ابتدا تخته برش را از یخچال جدا کنید.

ابتدا بررسی کنید که آیا پین های برد محکم هستند و هیچ کدام شل نیستند و سپس کنترل پنل را تمیز کنید. اگر متوجه جسم خارجی روی تابلو برق شدید، باید آن را بردارید زیرا ممکن است باعث خرابی برد یخچال شود.

در برخی موارد ممکن است صفحه سوخته شود و قسمت های سوخته شده به راحتی با تغییر رنگ صفحه تشخیص داده شود.

علائم خرابی برد الکتریکی یخچال

در زیر رایج ترین علائمی را که ممکن است به دلیل خرابی برد یخچال رخ دهد را ارائه می دهیم تا بتوانید در سریع ترین زمان ممکن یخچال خود را تعمیر کنید.

یخچال روشن نمی شود

بزرگترین مشکلی که می تواند باعث خرابی برد الکتریکی یخچال شود روشن نشدن دستگاه است. بنابراین اگر در یخچال را باز کردید و متوجه شدید که یخچال سرد نیست و چراغ داخلی آن خاموش است، احتمالا باید به تعمیر برد یخچال بپردازید.

تولید یخ و برفک

همانطور که در بالا ذکر شد، اجاق گاز یخچال وظایف متعددی از جمله کنترل یخ زدایی و همچنین جلوگیری از تشکیل کپک در یخچال را انجام می دهد. اگر یخ زدگی در یخچال ایجاد شود، یخ زدایی ممکن است به درستی عمل نکند. بنابراین ابتدا برد الکتریکی یخچال را بررسی کنید تا علت این مشکل را بدانید.

خطای فن کندانسور

در یخچال های نسل جدید به همراه کندانسور یک فن در کنار آن تعبیه شده است که وظیفه خنک سازی کندانسور را بر عهده دارد. در صورت بروز هر گونه مشکل در این قسمت دمای خازن بالا می رود.

اولین مرحله برای بررسی فن این است که پره ها را چک کرده و چندین بار بچرخانید. اگر مشکل یا آسیبی در فن کندانسور مشاهده نکردید، تابلوی برق یخچال را بررسی کنید.

مطالعه بیشتر : بهترین مارک موتور یخچال

فن کندانسور

مانند سایر قسمت های یخچال از طریق کنترل پنل کنترل می شود. اگر به درستی کار نمی کند، ممکن است به دلیل خرابی تابلو برق باشد. برای تعمیر برد یخچال به دلیل خرابی فن کندانسور بهتر است از تکنسین ها و کارشناسان تعمیر یخچال در مشهد کمک بگیرید.

نوسانات مکرر و بیش از حد دما

سرد شدن و گرم شدن مکرر یخچال یکی از شایع ترین علائم خرابی برد الکتریکی است زیرا در صورت آسیب دیدن برد یخچال نمی تواند به درستی کار کند.

مشکلات پنل برق، خنک کننده ناکافی یا گرمای بیش از حد واحد می تواند باعث شود موتور به طور مداوم کار کند و یخ زدایی از کار بیفتد.

صانا سرویس

انتخاب صحیح متخصص تعمیر برد یخچال بسیار حائز اهمیت است زیرا اگر تکنسین در تعمیر یخچال در مشهد دانش و مهارت کافی نداشته باشد ممکن است نه تنها منجر به تعمیر نشدن تابلو برق شود بلکه در سایر قسمت ها نیز مشکلات جدی ایجاد کند.

صانا سرویس یک شرکت وصول بدهی است که در تعمیر لوازم برقی خانگی می توانید به آن اعتماد کنید زیرا در این سرویس وصول بدهی از تکنسین های زبده و مجرب زیادی استفاده شده است که می توانند مشکل لوازم برقی خانگی شما را در سریع ترین زمان ممکن حل کنند.