سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کندانسور یخچال | اصلی ترین قطعه یخچال

 

کندانسور یخچال همیشه یکی از مهم ترین بخش های سیستم خنک کننده پیچیده در یخچال بوده است که با عملکردهای متعدد خود قادر به کاهش دما در فضای داخلی یخچال می باشد.

برای استفاده صحیح از یخچال باید با نحوه عملکرد و قطعات یخچال آشنایی کامل داشته باشید و نحوه بررسی و تعمیر کندانسور یخچال را یاد بگیرید. بنابراین، زمانی که یخچال شما با مشکل مواجه شد ، می توانید در اسرع وقت قطعات را بررسی و تعمیر کنید.

یکی از مهمترین قطعات در یخچال، کندانسور است که عملکردهای زیادی در سیستم خنک کننده دارد. بنابراین در این مقاله می توانید درباره کندانسور و عملکرد آن، نحوه تمیز کردن کندانسور، اطلاعاتی در مورد مشکلات کندانسور و علائم کلی آن بیشتر بدانید.

کندانسور چه وظایفی را بر عهده دارد؟

 

کندانسور معمولا در قسمت پشتی یخچال قرار می گیرد و وظیفه اصلی آن خنک سازی فضای داخلی یخچال است. هوای سرد به طور مداوم در کانال های داخلی کندانسور یخچال به گردش در می آید و این گردش در کانال ها باعث تراکم در یخچال می شود.

این واحد که یک نوع یونیت تبرید است در واقع مبرد را خنک می کند و آن را از گاز به مایع تبدیل می کند.

دمای کندانسور به طور کلی بالاتر از دمای محیط است و هوای خروجی از این دستگاه با ارسال گرمای خود به محیط منجر به تبدیل بخار به مایع می شود. به همین دلیل است که سازندگان و کارشناسان یخچال قرار دادن یخچال را در مکان های گرم توصیه نمی کنند و یخچالباید در فاصله حدود 30 سانتی متری از دیوار قرار گیرد.

لوله خنک کننده از فولاد آلیاژی ساخته شده است و در ساختار این واحد از پره هایی استفاده شده که انتقال انرژی خوبی را انجام می دهند.

در واقع وظیفه اصلی کندانسور در یخچال، خنک کردن و از بین بردن حرارت داخل یخچال است.

گاز مبرد

گاز یخچال از لوله های کندانسور و کمپرسور جریان می یابد و این گاز در قسمت کندانسور به دمای بالایی می رسد.

دمای بالای کندانسور را دمای اشباع می نامند و در این مرحله گاز به تدریج متراکم شده و به شکل مایع تبدیل می شود.

با پیشرفت چرخه پس از مدت زمان معینی، بخار کاهش یافته و حجم آب افزایش می یابد.

مطالعه بیشتر : علائم سوختن کمپرسور یخچال

آموزش نظافت کندانسور یخچال

 

همانطور که قبلاً گفتیم کندانسور یکی از مهم ترین قسمت های یخچال به حساب می آید، ورودی و خروجی آب و مایع از سمت  کمپرسور در این قسمت جریان دارد و بنابراین ناحیه گردش در این قسمت ها یعنی لوله های کندانسور ممکن است آلوده شوند و به همین دلیل نظافت یخچال از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

اکنون نحوه تمیز کردن صحیح کندانسور را به شما آموزش می دهیم.

سیم برق یخچال را از پریز جدا کنید

توجه داشته باشید که برای تمیز کردن هر قسمت از یخچال، ابتدا باید یخچال را خاموش کنید، سپس دستگاه را تمیز کنید.

پنل پشتی یخچال را جدا کنید

در مرحله اول تمیز کردن، باید پنل پشتی را کاملا باز کنید تا به راحتی به یخچال دسترسی داشته باشید. هنگامی که کویل های کندانسور را پیدا کردید، باید از جارو برقی استفاده کنید تا هرگونه گرد و غبار و کثیفی را از سیم پیچ ها پاک کنید. لطفا توجه داشته باشید که لوله های کندانسور بسیار حساس هستند و بدین دلیل بایستی با دقت به نظافت آن بپردازید، بنابراین برای شروع تمیز کردن باید این قسمت را با دقت تمیز کنید.

کندانسور را تمیز کنید

جالب است بدانید که امروزه برس تمیز کننده کندانسور یخچال در تمامی فروشگاه های آهن آلات به فروش می رسد و با استفاده از این برس می توانید گرد و غبار این قسمت را به طور کامل نظافت کنید.

اگر جاروبرقی ندارید، این قسمت را با یک پارچه نرم با احتیاط تمیز کنید.

پنل پشتی یخچال را نصب کنید

پس از اتمام تمیز کردن، یخچال را به حالت اولیه خود برگردانید و سیم برق یخچال را به برق وصل کنید.

اهمیت نظافت کندانسور یخچال

 

وجود کثیفی در هر قسمت از یخچال ممکن است باعث خرابی و اشکال در سایر قسمت های یخچال شود. بنابراین باید یخچال خود را مرتب تمیز کنید تا از مشکلات ناشی از آلودگی قطعات آن جلوگیری کنید.

تمیز کردن یخچال هر 6 ماه یکبار خوب است اما نباید فراموش کرد که محیطی که یخچال در آن قرار دارد بسیار مهم است و بسته به محیطی که یخچال در آن قرار دارد مدت زمان نظافت ممکن است کمتر از 6 ماه باشد.

انواع کندانسور

 

کندانسور های مورد استفاده در سیستم های خنک کننده به طور کلی به سه گروه کلی تقسیم می شوند که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

کندانسور هوایی

این واحد کندانسور خارجی نیز نامیده می شود و در این مدل یونیت کندانسور به صورت توری است که در پشت دستگاه قرار می گیرد اما برخلاف گذشته عمدتاً در پشت یخچال نصب می شد، اما امروزه دیگر از این کندانسور استفاده نمی شود. یکی از بهترین مزیت های کندانسوراین است که در کوتاه مدت نیازی به نظافت ندارند زیرا ممکن است بعداً به دلیل قرار گرفتن در معرض محیط دارای گرد و غبار شوند.

کندانسور پاکتی

این نوع کندانسورها معمولا در کنار کمپرسور قرار می گیرند و دارای کویل های خنک کننده هستند که گرما را در اطراف کندانسور به کمپرسور منتقل می کنند. نکته ای که باید در نظر داشت این است که این نوع کمپرسور نسبت به سایر انواع این واحد ها نیاز به تمیز کردن بیشتری دارد.

کندانسور مخفی

از آنجایی که این نوع کندانسور در یخچال های جدید کاربرد زیادی دارد، این قسمت بین کاغذ و فوم یخچال قرار می گیرد و در واقع در وسط یخچال قرار می گیرد. این نوع کندانسور نیاز به تمیزکاری کمتری دارد زیرا بدنه یخچال گرما را از کندانسور هدایت می کند و نیازی به انتقال گرما از کندانسور یخچالنیست، بنابراین امکان ورود کثیفی به این دستگاه وجود ندارد.

رایج ترین مشکلات کندانسور

زمانی که از هر وسیله ای استفاده می کنید ممکن است در قسمت های مختلف آن با مشکل مواجه شوید و کندانسور یکی از پرکاربرد ترین قسمت های یخچال امروزه در زندگی مردم است.

کندانسور یخچالنیز مانند سایر قطعات ممکن است در عملکرد خود با مشکل مواجه شود، در زیر شایع ترین علائمی که ممکن است در اثر اشکال در کندانسور رخ دهد را به اطلاع شما می رسانیم.

·       افزایش دما در موتور یخچال

·       افزایش دمای بدنه یخچال

·      عدم عملکرد صحیح فریزر

·      سرمایش ناکافی در یخچال یا فریزر

·      عملکرد خنک کننده مداوم (بازیابی موتور)

·      و...

همانطور که می بینید علائم زیادی وجود دارند که نشان می دهند کندانسور مشکل دارد. با مشاهده هر یک از این نشانه ها باید از متخصصان تعمیر یخچال مشهد کمک بگیرید و در صورت امکان بدون دانش و مهارت لازم یخچال را تعمیر نکنید.