سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انواع قطعات یخچال | معرفی مهم ترین قطعات در یخچال های ساید و دوق

 

یخچال یکی از بزرگترین و مهم‌ترین وسایل برقی در منازل محسوب می‌شود و از قطعات بسیاری تشکیل شده است. این دستگاه دارای سیستم پیچیده‌ای است که هر یک از قطعات آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. آشنایی با قطعات یخچال می‌تواند به استفاده بهینه از این دستگاه کمک کند. در ادامه، به معرفی انواع قطعات یخچال و عملکرد هر یک خواهیم پرداخت.

یخچال‌ها تاریخچه طولانی دارند و در هر نسل با قابلیت‌ها و امکانات بیشتری معرفی شده‌اند. با افزایش قابلیت‌ها، تعداد قطعات به کار رفته در یخچال نیز افزایش یافته است و در نتیجه تعمیر یخچال مشهد نیز با دشواری بیشتری همراه است، به صورتی که تعمیر این دستگاه بایستی توسط تکنسین های حرفه ای انجام شود.

مهم‌ترین قطعات یخچال

 

یکی از اصلی‌ترین وظایف یخچال، کاهش دما در فضای داخلی برای حفظ و ماندگاری مواد غذایی است. فرآیند ایجاد سرما در یخچال به تعامل قطعات مختلف بستگی دارد، زیرا سرما سازی یخچال از چرخه‌ای خاص پیروی می‌کند و هر قطعه نقش مهمی در این فرآیند دارد.

مطالعه بیشتر : تعمیر ساید مشهد

گاز مبرد

گاز مبرد یکی از حیاتی‌ترین بخش‌های سیستم پیچیده یخچال است. این گاز، که توسط دانشمند ایرانی ابن سینا اختراع شده، در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شود. تولیدکنندگان یخچال از مدل‌های مختلف این گاز در ساختار یخچال استفاده می‌کنند.

گاز مبرد علاوه بر یخچال در دیگر دستگاه‌های سرمایشی نیز کاربرد دارد. وظیفه اصلی این گاز در سیستم یخچال، ایجاد سرما است. برای انجام این فرآیند، گاز باید به مایع تبدیل شود و سپس با عبور از کندانسورها مجدد به گاز تبدیل شود. این چرخه منجر به کاهش دما در فضای داخلی یخچال می‌شود.

مدل‌های مختلفی از گاز مبرد وجود دارد و برخی از آن‌ها می‌توانند به محیط زیست آسیب برسانند. بنابراین، افرادی که قصد خرید این محصول برای شارژ گاز یخچال خود دارند، باید پیش از خرید اطلاعات کافی درباره انواع گاز یخچال کسب کنند یا با متخصص تعمیر یخچال مشورت کنند.

موتور یخچال

 

موتور که به نام کمپرسور نیز شناخته می‌شود، یکی از اجزای حیاتی یخچال است و وظایف مختلفی را در عملکرد این دستگاه بر عهده دارد.

موتور یخچال از اجزایی مانند پیستون، میل لنگ، سوپاپ و موتور آسنکرون تشکیل شده است. یکی از وظایف اصلی کمپرسور، فشرده‌سازی گاز مبرد است. در این فرآیند، گاز مبرد ابتدا به وسیله کمپرسور از اواپراتور مکش شده، سپس با افزایش فشار و دما، به گاز تبدیل می‌شود. این چرخه به طور مداوم تکرار می‌شود.

کمپرسور در پایین‌ترین قسمت و پشت یخچال قرار دارد.

کندانسور

 

کندانسور و رادیاتور در واقع از ترکیب لوله‌های بسیاری تشکیل شده‌اند که در پشت یخچال قرار دارند و در اصل این لوله‌ها بستری برای فرآیند کاهش دما در یخچال ایجاد می‌کنند.

کندانسور، در مدل‌های مختلفی تولید می‌شود و در انواع مختلف یخچال مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قطعه به موتور متصل است و با افزایش فشار در این بخش، به کاهش دمای یخچال کمک می‌کند. گاز مبرد نقش مهمی در این فرآیند دارد، زیرا با افزایش فشار در این بخش، دمای یخچال را کاهش می‌دهد.

فیلتر درایر

فیلتر درایر یا فیلتر خشک‌کن، یکی از اجزای مهم یخچال است که به تصفیه رطوبت می‌پردازد. این قطعه به شکل استوانه‌ای طراحی شده است و پس از کندانسور و قبل از لوله مویی قرار می‌گیرد. وظیفه آن جلوگیری از ورود هوای مرطوب، روغن و ذرات آلوده به چرخه گاز یخچال است.

لوله مویی

لوله مویی یا شیر انبساط، مسئول تنظیم فشار گاز مبرد است. این لوله بسیار نازک است و پس از عبور گاز از کندانسور، فشار گاز را کاهش می‌دهد و در نهایت گاز با دمای پایین‌تری وارد اوپراتور می‌شود.

اوپراتور

اوپراتور یا تبخیرکننده، در بخش فریزر یخچال قرار دارد و وظیفه جذب گرما و تبدیل گاز به مایع را دارد. این قطعه معمولاً از آلومینیوم یا مس ساخته شده است.

فن

فن داخلی به منظور پیشگیری از افزایش دما در قطعات داخلی یخچال استفاده می‌شود و برای ایجاد دمای یکنواخت در سراسر یخچال بسیار موثر است.

ترموستات

ترموستات نیز به منظور کنترل دما در یخچال و فریزر استفاده می‌شود. این قطعه با نگه‌داشتن دمای مطلوب، به پیشگیری از افزایش دما درون یخچال کمک می‌کند.

فیوز حرارتی

فیوز حرارتی، قسمتی از یخچال‌های فریزری که از سیستم نوفراست استفاده می‌کنند، می‌باشد. این نوع فیوز، برای کنترل دمای هیتر المنت به کار می‌رود تا از خطر آسیب و آتش‌سوزی در داخل یخچال جلوگیری کند.

برد الکتریکی

برد الکتریکی نیز به عنوان یکی از اجزای اصلی یخچال، نقش بسیار مهمی در عملکرد این دستگاه دارد. مانند مغز در بدن انسان، برد الکتریکی تمام اطلاعات لازم را به سایر اجزا و قطعات یخچال فرستاده و از تعادل و کارایی صحیح آنها مراقبت می‌کند.

تعمیر و تعویض قطعات یخچال

برای رفع مشکلات مربوط به عملکرد یخچال، از جمله مسائلی که ممکن است پیش بیاید، تعمیر و تعویض قطعات لازم است. در این زمینه، از تکنسین‌های ماهر و متخصص در تعمیرات یخچال استفاده کنید. بهترین انتخاب برای رفع مشکلات یخچال، تماس با صانا سرویس است، زیرا این دستگاه‌ها دارای ساختار پیچیده‌ای هستند و نیاز به دقت و تخصص در تعمیرات دارند.